Zastrzeżenie znaku towarowego – co powinno się o nim wiedzieć?

Źródło: pexels.com

Posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego dla wielu firm jest znakomitym sposobem, by zaznaczyć swoją obecność na rynku i utrwalić swoją przewagę nad konkurencją. Dzięki opatentowaniu znaku można sporo zyskać, gdyż inne marki będą zobowiązane do przestrzegania wytycznych urzędu patentowego, dotyczących zastrzeżonych logotypów. Jeżeli interesuje Cię zastrzeżenie znaku towarowego, sprawdź, co powinieneś o nim wiedzieć.

 

  1. Zastrzeżenie znaku towarowego – gdzie się zgłosić?

  2. Jak przebiega proces rejestracji znaku towarowego?

 

Jak zastrzec znak towarowy? Co można na tym zyskać? Odpowiedzi na te pytania poszukuje wielu większych i mniejszych przedsiębiorców. Wiedza na temat patentów przydaje się w szczególności, gdy inne marki próbują korzystać z podobnych symboli, logo lub grafik wyróżniających daną firmę. Sprawdź, jak przebiega zastrzeżenie znaku towarowego.

 

Zastrzeżenie znaku towarowego – gdzie się zgłosić?

Rejestracja znaku towarowego odbywa się w urzędzie patentowym. To właśnie do niego powinno się zgłosić, by zastrzec swój znak firmowy. Jeżeli przedsiębiorca decyduje się na rejestrację własnego logo lub innego elementu graficznego, powinien zgłosić się do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej, którego siedziba mieści się w Warszawie. Jeśli znak ma być wykorzystywany poza granicami Polski na terytorium innych krajów należących do Unii Europejskiej, patent powinno się uzyskać w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej. Siedziba tego urzędu znajduje się w Alicante w Hiszpanii. Międzynarodową ochronę znaku uzyskuje się w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie w Szwajcarii.

 

Większość polskich przedsiębiorców decyduje się na rejestrację znaku towarowego jedynie na terenie kraju. Jest to związane przede wszystkim ze skalą prowadzonej przez nich działalności oraz kosztami uzyskania patentu. W przypadku patentów obowiązujących na obszarze UE lub na całym świecie, za rejestrację znaku płaci się o wiele więcej.

 

Jak przebiega proces rejestracji znaku towarowego?

Zastrzeżenie znaku towarowego zwykle zajmuje około 6 miesięcy. Na początku weryfikowana jest możliwość rejestracji oraz wymogi formalne. Przedsiębiorca składa w urzędzie odpowiedni formularz, uiszcza opłatę i oczekuje na decyzję. Jeżeli logo, grafika lub kompozycja kolorów stanowią ważny wyróżnik marki i nie są opatentowane przez kogoś innego, Urząd Patentowy wyda decyzję pozytywną. Jeśli znak towarowy będzie zbyt ogólny lub zastrzeżony wcześniej, przedsiębiorca zgłaszający chęć rejestracji powinien liczyć się z odmową.

Artykuł zewnętrzny

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o