Zawarcie drugiej umowy o pracę

W dobie pandemii, a także w różnych sytuacjach życiowych, bywa tak, że potrzebujemy dodatkowego źródła dochodu. Większe wydatki, potrzeby rodziny, osobiste dążenia… Powodów jest naprawdę wiele, na szczęście możliwości dodatkowego zarobku – także. Zwykle myśl o zawarciu dwóch umów o pracę dotyczy raczej jakiegoś konkretnego okresu, bo nie da się żyć tak, by to życie w całości spędzać w pracy. Dobrym rozwiązaniem na poprawę swojej sytuacji może być więc druga umowa o pracę – czasowa, lub też umowy cywilnoprawne – umowa–zlecenie czy umowa o dzieło. Warto poznać przepisy regulujące sytuację zawarcia przez pracownika więcej niż jednej umowy.

 

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Obowiązujące w Polsce przepisy nie zabraniają posiadania dwóch umów o pracę. Może to dotyczyć zarówno pracy w jednej firmie, jak i w dwóch. Co ważne, nie ma obowiązku informowania pierwszego pracodawcy o podjęciu dodatkowego zatrudnienia. Czasami jednak utrudnia to klauzula o zakazie konkurencji. Dotyczy to jednak zwykle zatrudnienia w tej samej branży i tym samym działania na niekorzyść pierwotnego pracodawcy.

 

Dwie umowy u jednego pracodawcy

Nie jest wykluczone zawarcie dwóch umów o pracę z jednym pracodawcą, jednak wymaga to pamiętania o pewnych kwestiach. Najważniejsza jest kwestia czasu pracy. Pracownik bowiem musi mieć zapewniony odpoczynek dobowy i w wymiarze tygodniowym. Wynosi on średnio 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu doby i 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu tygodnia. Sprowadza to pracownika do sytuacji, w której może mieć bez obaw zawarte z jednym pracodawcą na przykład dwie umowy, ale na pół etatu. Praca na pełen etat mogłaby być kłopotliwa w zakresie naruszenia przepisów o godzinach nadliczbowych.

Istotne jest także, że dwie umowy to dwa stosunki pracy. Wiążą się one m.in. z odprowadzaniem składek ZUS, wyliczaniem urlopu, przelewaniem dwóch pensji, dwoma badaniami lekarskimi, szkoleniami BHP itd.

Do zawarcia dwóch umów z jednym pracodawcą dochodzi zwykle, gdy pracownik w jednej firmie wykonuje pracę na dwóch różnych stanowiskach. Wtedy jest to logiczne uzasadnienie posiadania dwóch umów o pracę z jednym pracodawcą.

 

Dwie umowy u różnych pracodawców

Częściej spotykaną sytuacją jest zawarcie dwóch umów z dwoma różnymi pracodawcami. Dzięki temu pracownik zyskuje nie tylko dodatkową pensję, ale także różne świadczenia – prawo do urlopu, dodatki, zasiłki, odprawy itd.

Należy mieć jednak na uwadze, że czas pracy w obu miejscach nie może się nakładać na siebie. Każdy jednak decyduje o swoim czasie, więc można mieć nawet dwie umowy na pełen etat – o ile jesteśmy skłonni tyle czasu poświęcić na życie zawodowe.

Zatrudnienie na pełen etat oznacza średnio 8 godzin pracy w jednym miejscu na dobę, co przy dwóch stosunkach pracy daje aż 16 godzin. Można jednak pomyśleć o zatrudnieniu się w drugim miejscu na część etatu. Często też dobrą opcją na podreperowanie domowego budżetu jest wykonywanie pracy na zasadzie zleceń lub umów o dzieło. Dzięki większej swobodzie w zakresie czasu na taką pracę łatwiej ją pogodzić z etatem i życiem osobistym czy rodzinnym.

Bibliografia:

Artykuł zewnętrzny

Print Friendly, PDF & Email
Subskrybuj
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Konrad
Konrad
2 lat temu

„Należy mieć jednak na uwadze, że czas pracy w obu miejscach nie może się nakładać na siebie.”

Dlaczego nie może? Czy to wynika z jakiegos zapisu w kodeksie?

Konrad
Konrad
w odpowiedzi do  Jowita
2 lat temu

W obu pracach pracowałbym zdalnie, z domu, więc taka sytuacja mnie nie dotyczy. Czyli dobrze rozumiem, ze w moim przypadku to bedzie dopuszczalne?