Co robić po wypadku przy pracy, aby uzyskać odszkodowanie?

Niestety wypadki się zdarzają, nawet w pracy. Czasem, mimo zachowania ścisłych zasad BHP, nie da się uniknąć wypadku. Warto jednak wiedzieć, co robić, kiedy on nastąpi. Dziś powiemy, co robić po wypadku w pracy oraz w jaki sposób można uzyskać odszkodowanie.

 

Co robić po wypadku w pracy?

Kiedy dojdzie do wypadku przy pracy, należy o zdarzeniu poinformować pracodawcę, ma on obowiązek udzielenia pierwszej pomocy i zabezpieczenia miejsca zdarzenia. Wypadek przy pracy wiąże się także z dużą ilością dokumentacji, po wypadku odpowiednie osoby muszą sporządzić protokół powypadkowy. O odszkodowanie można ubierać się w ZUS-ie ubezpieczyciela lub od pracodawcy, niezwykle ważna jest tu dokładna dokumentacja medyczna. Wypadek przy pracy udowodnisz z kancelarią ofn.com.pl, pomoże ona zgromadzić niezbędną dokumentację medyczną do uzyskania rekompensaty pieniężnej. Jeśli chcemy uzyskać odszkodowanie za wypadek przy pracy od ubezpieczalni, to musimy przedstawić dokumenty, które potwierdzą uszczerbek na zdrowiu.

 

Jak ubiegać się o odszkodowanie za wypadek przy pracy?

Odszkodowania za wypadek przy pracy można ubiegać się na kilka sposobów. Pracodawca ma obowiązek zgłosić wypadek do ZUS-u, który może przyznać odszkodowanie rehabilitacyjne lub rentę. ZUS, do przydzielenia rekompensaty potrzebuje następujących dokumentów:

  • protokół powypadkowy, karta wypadku,
  • karta informacyjna o udzieleniu pierwszej pomocy,
  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia,
  • oświadczenie osoby, której zgłoszono wypadek.

Wysokość rekompensaty pieniężnej jest zależna od stopnia uszczerbku na zdrowiu. Odszkodowanie pieniężne za wypadek przy pracy można uzyskać także, składając wniosek do ubezpieczyciela, u którego wykupiliśmy polisę NNW.

Warto dodać, że pracownikowi przysługuje także możliwość starania się o zwrócenie kosztów leczenia oraz dodatkowe świadczenie od pracodawcy, jeżeli renta z ZUS-u jest mniejsza niż dotychczasowe wynagrodzenie z pracy.

 

Jaka jest wysokość odszkodowania za wypadek przy pracy?

Odszkodowanie za wypadek przy pracy wypłacane jest na podstawie procentowego uszczerbku zdrowia, to 20% wysokości miesięcznego wynagrodzenia, za każdy procent uszczerbku na zdrowiu. Zatem kwoty te będą różne w zależności od wynagrodzenia poszkodowanego pracownika.

 

Kiedy nie należy się odszkodowanie za wypadek przy pracy?

Odszkodowanie za wypadek przy pracy nie zostanie przyznane, jeśli nieszczęśliwe zdarzenie było spowodowane umyślnie. Co więcej, pieniądze nie zostaną wypłacone, jeśli wypadek powstał w wyniku niedbalstwa pracownika lub naruszenia przepisów BHP. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie zasad BHP, niestosowanie się do nich jest równoznaczne z brakiem odszkodowania za wypadek przy pracy. Jeśli zatem pracujemy w firmie, która oferuje usługi alpinistyczne i podczas wykonywania zadania nie jesteśmy odpowiednio przypięci i zaasekurowani, to nie otrzymamy pieniędzy za wypadek przy pracy.

Nikt z nas nie chce doświadczyć wypadku przy pracy na własnej skórze, warto jednak zapoznać się z obowiązującymi procedurami i skontaktować się z kancelarią odszkodowawczą. Dzięki czemu będziemy wiedzieć, na co zwracać uwagę przy wypadku i jak uzyskać odszkodowanie.

Artykuł zewnętrzny

Print Friendly, PDF & Email
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments