Nieobecność z powodu choroby w świadectwie pracy

Informację o niezdolności do pracy z powodu choroby pracownika zamieszczamy w ust. 6 pkt 8 świadectwa pracy.

W ust. 6 pkt 8 świadectwa pracy „był niezdolny do pracy przez okres…. dni”  informujemy o ilości dni za które pracownik otrzymał wynagrodzenie chorobowe zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy w roku w którym ustał stosunek pracy. Chodzi tutaj o chorobę samego pracownika a nie członków jego rodziny.

Z kolei w ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy należy wpisać wszystkie okresy nieskładkowe przypadające w okresie zatrudnienia wymienione w art. 7 ustawy o emeryturach i rentach.

Zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy, wynagrodzenie chorobowe za czas niezdolności do pracy przysługuje w danym roku kalendarzowym w wymiarze:

  • do 33 dni,
  • do 14 dni w przypadku pracownika który ukończył 50 rok życia (krótszy 14 dniowy okres wypłaty wynagrodzenia chorobowego stosujemy od roku następnego po 50 urodzinach pracownika).

 

Przykład

Pracownik zatrudniony od 5 kwietnia 2017r. do 31 października 2017r.  w dniu 26 kwietnia przedłożył zaświadczenie o niezdolności do pracy (L-4) za okres od 26 kwietnia do 10 maja 2017r. Pracownik nie ma wcześniejszego 10 letniego obowiązkowego ubezpieczenia chorobowego a ostatnie zatrudnienie zakończyło się w lutym 2017r.

Na powyższym przykładzie obliczamy okres wyczekiwania i prawo do wynagrodzenia chorobowego:

  • od 5 do 25 kwietnia 2017r. – 21 dni okresu wyczekiwania,
  • od 26 kwietnia do 4 maja 2017r. – 9 dni okresu wyczekiwania,
  • od 5 do 10 maja 2017r. – uzyskanie prawa do wynagrodzenia chorobowego.

W ust. 6 pkt 8 świadectwa pracy „był niezdolny do pracy przez okres…. dni”  wpisujemy 6 dni  – okres od 5 do 10 maja 2017r. czyli okres za który wypłacone zostało wynagrodzenie chorobowe.

 

 

Przy czym należy pamiętać, że do okresu zasiłkowego nie wliczamy niezdolności do pracy przypadającej w okresie wyczekiwania.

W ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy wpisujemy wszystkie okresy nieskładkowe przypadające w okresie zatrudnienia wymienione w art. 7 ustawy o emeryturach i rentach:

 

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania,
  • ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy,
  • art. 7 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Print Friendly, PDF & Email

Wzory dokumentów do pobrania

Plik Opis Pobrania
doc Świadectwo pracy wzór obowiązuje od 01.06.2017r. do nadal
1203

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz