Co powinno znaleźć się w apteczce w miejscu pracy?

Zakład pracy musi być wyposażony w apteczkę pierwszej pomocy. Jakie środki powinny się znaleźć w takiej apteczce? Sprawdź!

 

Każdy pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia miejsca pracy w apteczki pierwszej pomocy. Zastanawiasz się, co powinna zawierać apteczka w zakładzie pracy? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule.

 

Apteczki w miejscu pracy – obowiązek każdego pracodawcy

Zgodnie z przepisami zawartymi w Kodeksie Pracy, obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w sytuacji wypadku, pożaru i ewakuacji pracowników. Z kolei w rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy możemy znaleźć informację o tym, że pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku, a także środków do udzielania pierwszej pomocy. We wspomnianym rozporządzeniu znajduje się także zapis dotyczący elementów, które składają się na system pierwszej pomocy. Są to punkty pierwszej pomocy w oddziałach, w których wykonuje się prace związane z dużym ryzykiem wypadku oraz apteczki w poszczególnych oddziałach zakładu pracy. Zgodnie z rozporządzeniem, za obsługę punktów oraz apteczek odpowiedzialny jest wyznaczony przez pracodawcę pracownik przeszkolony w udzielaniu pierwszej pomocy.

 

Co powinno znaleźć się w apteczce w miejscu pracy?

Przepisy prawne nie określają dokładnej zawartości apteczek, które znajdują się w zakładach pracy. Skład apteczki w danym miejscu pracy powinien zostać ustalony w porozumieniu z lekarzem medycyny pracy. Podstawowe środki, które muszą znaleźć się w zakładowej apteczce pierwszej pomocy to m.in.:

  • opaski dziane i elastyczne;
  • plastry – zarówno z opatrunkiem, jak i bez opatrunku;
  • opatrunki jałowe;
  • chusty trójkątne;
  • rękawiczki;
  • maski lub ustniki do przeprowadzania sztucznego oddychania;
  • nożyczki z tępymi końcówkami;
  • instrukcja udzielania pierwszej pomocy.

W zależności od charakteru działalności i zagrożeń występujących w danym miejscu pracy, apteczka może zawierać również takie elementy jak m.in.:

  • koc ratunkowy;
  • sól fizjologiczna;
  • płyn do przemywania oczu;
  • opatrunki hydrożelowe.

 

Liczba i rozmieszczenie apteczek w zakładzie pracy

Pracodawcy często zadają sobie pytanie, gdzie i w jakiej ilości powinny się znajdować apteczki pierwszej pomocy w zakładzie pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, decyzję o liczbie i rozmieszczeniu zakładowych apteczek należy podjąć w porozumieniu z lekarzem medycyny pracy. Produkty, które powinny się znaleźć w każdej apteczce pracowniczej znajdziesz w aptece internetowej Nowa Farmacja – https://www.nowafarmacja.pl/.

Artykuł zewnętrzny

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments