Co powinno znaleźć się w apteczce w miejscu pracy?
Zakład pracy musi być wyposażony w apteczkę pierwszej pomocy. Jakie środki powinny się znaleźć w takiej apteczce? Sprawdź!
Każdy pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia miejsca pracy w apteczki pierwszej pomocy. Zastanawiasz się, co powinna zawierać apteczka w zakładzie pracy? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym artykule.
Apteczki w miejscu pracy – obowiązek każdego pracodawcy
Zgodnie z przepisami zawartymi w Kodeksie Pracy, obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w sytuacji wypadku, pożaru i ewakuacji pracowników. Z kolei w rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy możemy znaleźć informację o tym, że pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku, a także środków do udzielania pierwszej pomocy. We wspomnianym rozporządzeniu znajduje się także zapis dotyczący elementów, które składają się na system pierwszej pomocy. Są to punkty pierwszej pomocy w oddziałach, w których wykonuje się prace związane z dużym ryzykiem wypadku oraz apteczki w poszczególnych oddziałach zakładu pracy. Zgodnie z rozporządzeniem, za obsługę punktów oraz apteczek odpowiedzialny jest wyznaczony przez pracodawcę pracownik przeszkolony w udzielaniu pierwszej pomocy.
Co powinno znaleźć się w apteczce w miejscu pracy?
Przepisy prawne nie określają dokładnej zawartości apteczek, które znajdują się w zakładach pracy. Skład apteczki w danym miejscu pracy powinien zostać ustalony w porozumieniu z lekarzem medycyny pracy. Podstawowe środki, które muszą znaleźć się w zakładowej apteczce pierwszej pomocy to m.in.:
- opaski dziane i elastyczne;
- plastry – zarówno z opatrunkiem, jak i bez opatrunku;
- opatrunki jałowe;
- chusty trójkątne;
- rękawiczki;
- maski lub ustniki do przeprowadzania sztucznego oddychania;
- nożyczki z tępymi końcówkami;
- instrukcja udzielania pierwszej pomocy.
W zależności od charakteru działalności i zagrożeń występujących w danym miejscu pracy, apteczka może zawierać również takie elementy jak m.in.:
- koc ratunkowy;
- sól fizjologiczna;
- płyn do przemywania oczu;
- opatrunki hydrożelowe.
Liczba i rozmieszczenie apteczek w zakładzie pracy
Pracodawcy często zadają sobie pytanie, gdzie i w jakiej ilości powinny się znajdować apteczki pierwszej pomocy w zakładzie pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, decyzję o liczbie i rozmieszczeniu zakładowych apteczek należy podjąć w porozumieniu z lekarzem medycyny pracy. Produkty, które powinny się znaleźć w każdej apteczce pracowniczej znajdziesz w aptece internetowej Nowa Farmacja – https://www.nowafarmacja.pl/.
Artykuł zewnętrzny