Druty w oponie. Co warto wiedzieć?
Opony samochodowe są produktami wpływającymi bezpośrednio na precyzję, komfort, bezpieczeństwo i dynamikę jazdy, a także na wiele innych parametrów w zróżnicowanych warunkach pogodowych i drogowych.
Pomimo swoich istotnych cech, dla wielu użytkowników ogumienie wydaje się mało skomplikowane pod względem konstrukcji i zastosowanych elementów. Okazuje się, że budowa opon wcale nie jest taka prosta, jak mogłoby się to wydawać. Oprócz gumy ponacinanej w określony sposób, w oponach stosuje się wiele innych istotnych elementów, takich jak na przykład druty. Warto więc zainteresować się tymi elementami metalowymi oraz innymi komponentami opon.
Druty i ich rola we współczesnym ogumieniu
W oponach samochodowych wykorzystywanych jest wiele różnych komponentów. Bardzo istotną funkcję spełniają specjalne drutówki. Są to elementy wykonane z wysokiej jakości materiałów charakteryzujących się wysoką wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia, a także nadmierne przeciążenia. Takie komponenty druciane tworzą w oponie kilka zwojów. To właśnie dzięki solidnym drutówkom można bezproblemowo osadzać oponę na obręczy. W standardowej konstrukcji opony wykorzystuje się dwie drutówki, wokół których przewija się warstwę osnowy wykonanej z materiałów tekstylnych. Stanowi to pewnego rodzaju bazę, na której umieszcza się kolejne składniki i elementy tworzące oponę.
Oczywiście w przypadku zauważenia problemów, takich jak wystające albo widoczne drutówki, mamy do czynienia z poważną awarią ogumienia. W takim przypadku próba naprawy nie ma sensu, ponieważ doszło już do silnego odkształcenia. Jedynym rozwiązaniem problemu jest wymiana takich opon na nowe.
Po wiele ciekawych modeli opon wejdź na 24opony.pl, gdzie znajdziesz wiele ciekawych ofert – w tym opony zimowe i letnie. Bo zimowy sezon jest bliżej, niż myślisz!
Inne istotne elementy ogumienia
Wspomniane wyżej druty zaliczają się do podstawowych elementów ogumienia. Nie są to jednak jedyne komponenty pełniące istotne funkcje. Grupę podstawowych części składowych opon stanowią również elementy, takie jak:
- Osnowa – jest to warstwa tekstylna utrzymująca kształt opony pod wpływem ciśnienia i obciążeń w czasie jazdy. Stanowi ona pewnego rodzaju szkielet ogumienia. Zwykle w oponach wykorzystuje się od 1 do 3 warstw o grubości 1-1,5 mm każda.
- Kord ogumienia – włókno wzmacniające oponę samochodową od wewnątrz. Jego nitki mogą być wykonane z materiałów stalowych lub tekstylnych.
- Kapa butylowa – jest to warstwa gumy zastępująca dętkę we współczesnych oponach bezdętkowych. Charakteryzuje się wysoką szczelnością, dzięki wykorzystaniu butylu, czyli mieszanki kauczuku, która nie przepuszcza powietrza oraz wody. Chroni ona wnętrze opony przed tlenem, ozonem i wodą oraz przed stratami napompowanego powietrza.
- Wypełniacz – warstwa gumy utrzymująca drutówkę. Ma ona wpływ na solidność ogumienia oraz sterowność i komfort podróżowania.
- Guma boku – materiał ten odpowiada za ochronę ogumienia przed uszkodzeniami mechanicznymi, promieniowaniem UV oraz wieloma innymi niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi.
- Pasek stopowy – element zapewniający odizolowanie drutówki od felgi. Wpływa on na szczelność oraz trwałość opony i jest przystosowany do stałego kontaktu z felgą.
- Opasanie stalowe – zwykle stosowane są dwa opasania, których zadaniem jest poprawa kierowalności.
- Bieżnik – są to różnego typu nacięcia, które w zależności od typu i przeznaczenia opony poprawiają wiele parametrów w sezonie letnim, zimowym albo przez cały rok. Bieżnik odpowiada za przyczepność, zmniejszenie oporów toczenia, bezpieczne pokonywanie zakrętów, zoptymalizowane zużycie i niski hałas.
Oczywiście poza elementami podstawowymi, wielu producentów stosuje również komponenty uzupełniające. Warto więc przed zakupem dobrze przeanalizować skład danego ogumienia.
Artykuł zewnętrzny