Podpis ubezpieczonego na zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych
Prawdziwość danych zawartych w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych osoba zgłaszana potwierdza własnoręcznym podpisem, z wyłączeniem osób, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 19 (dotyczy osób przebywających na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego).
Termin na zgłoszenie do ubezpieczeń
Zgłoszenie pracowników do ubezpieczeń społecznych dokonuje się w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia. Zgłoszenia dokonujemy na formularzu:
- ZUS ZUA – jeżeli osoba, którą zgłaszasz, podlega pełnym ubezpieczeniom, czyli społecznym i zdrowotnym.
- ZUS ZZA – jeżeli osoba, którą zgłaszasz, podlega wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Akta osobowe pracownika
W przypadku przekazywania do Zakładu zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w postaci dokumentu elektronicznego, formularz zgłoszenia do ubezpieczeń należy wydrukować i uzyskać na nim własnoręczny podpis osoby zgłaszanej do ubezpieczeń, zgłoszenie w postaci dokumentu pisemnego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej płatnik składek przechowuje przez okres 5 lat. Pracodawca w części B dokumentacji pracowniczej gromadzi dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia tam też należy, pomimo, że nie został wymieniony w rozporządzeniu wpiąć formularz ZUS ZUA / ZUS ZZA.
Podstawa prawna:
- art. 36 ust. 7,8 ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych
- rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018r. w sprawie dokumentacji pracowniczej,
- ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy.